maanantai 14. huhtikuuta 2014

Epic road trip, part 1, Anchorage-Homer

Aijaijai, olipa ankara paluu arkeen tänään, mutta that´s life. Saksalainen ystäväni Kai oli tosiaan luonani vierailemassa viimeiset kaksi viikkoa ja oli kyllä tervetullut breikki työhommiin ja myöskin vapaa-aikaan. Vietimme viikon Anchoragessa ja sen jälkeen toisen viikon tien päällä,  Road trip oli aivan mahtava, Alaska on uskomattoman upea paikka ei voi muuta sanoa! Jaan reissukuvat muutamaan osaan, niin ei tule kauheaa ähkyä.

Ensimmäiseki matkasimme etelään. Kuten tässä on varmaan tullut ihmeteltyä, ei täällä Alaskassa ole juurikaan teitä. Meilläkin oli periaatteessa kaksi vaihtoehtoa, alas tai ylös ja valitsimme molemmat. Taisimme kattaa suuren osan koko osavaltion tieverkosta. Olen vähän arka autoilija, mutta nyt kyllä ylpeänä kerron, että ajoin täsmälleen puolet matkasta. Reilu peli ja silleen. Yhtenäkin päivänä ajoin 8.5 tuntia! Vuokrasimme Nissanin nelivetoisen automaattivaihteisen auton ja ai että sen ajaminen oli helppoa ja lepposaa. Miksi automaattivaihteet eivät ole suosittuja Suomessa? Autonvuokraus oli melko hintavaa, maksoimme siitä vajaa 1000 dollaria kaikkinensä (kaikki turvat ja vakuutukset plus kakkoskuski), eli noin 730 euroa 1.5 viikolta. Otimme muutaman lisäpäivän, jotta pääsisimme liikkumaan Anchoragessa. Nissanin tankin täyttäminen maksoi keskimäärin vähän päälle 60 dollaria, eli vajaa 45 euroa. Bensa on halpaa!

Ensimmäinen etappi oli Homer. Matkan varrella kävimme ensin Alyeskan laskettelukeskuksessa ihmettelemässä ja sitten pysähdyimme jonkinlaisessa eläintarhassa. Siellä oli karhuja, hirviä, ilveksiä, myskihärkiä, piikkisikoja, buffaloita jne jne. mutta en juurikaan kuvannut niitä aitojen takaa, minua aina vähän surettaa nuo eläintarhamiljööt. Sää oli ekana päivänä pilvinen.

Olimme vähän puolihuolimattomasti selvittäneet Anchorage-Homer ajomatkan pituuden ja huomasimme jossain vaiheessa karttaa tutkiessamme että sinnehän onkin melekosen pitkä matka ja hyvä jos pimeään mennessä, noin k 21, ehditään perille! Olimme hotellilla viimein perillä noin kello 20 ja ehdimme juuri ja juuri illalliselle oikein hyvään kalaravintolaan. Söin ihanaa ruijanpallasta. Nyt on off season jotenka hotellien hinnat ovat todella edullisia. Homerin majapaikasta, joka oli enemmänkin kait motelli, maksoimme 25 euroa per naama yöltä.

Tällaista maisemaa on 15 minuutin päästä kotoa.

Hurjia rinteitä Alyeskassa.

Laskeuduimme tämän järven rantaan melkoisen äkkijyrkkää rinnettä alas ja mullahan olikin sitten pari päivää jalat kipeänä tästä pikku ponnistelusta. Huoh. Mutta kaunista ja hiljaista oli.

Pysähdyimme myös meren rannalla.

Takana siintää idyllinen majakka ja etualalla töröttää uskollinen Nissan.

Hirviä! On ne isoja.

Homerin pienvenesatama.

Homer on lukemani mukaan kunnon kesäkaupunki ja siltä se vaikuttikin nyt keväällä, hirveän hiljaista ja rauhallista kaikkialla.

Homer aamunkoitossa, matka jatkui kello 7.00, meidän piti ehtiä Sewardiin kello 11.30, koska olimme buukanneet meille liput valaidenbongauslaivareissulle kello kahdeksitoista. Ehdittiin juuri ja juuri! Siitä lisää ensi kerralla.